Amartya Sen: Identiteetti ja väkivalta
Tämän kirjan soisin kuuluvan jokaisen monikulttuurisesta kiinnostuneen henkilön käsikirjastoon. Sen, joka tietää, mistä kirjoittaa (intialaissyntyinen, Oxfordissa asua talousnobelisti), vastutaa voimakkaasti typerää, ahdasta ja karsinoivaa ihmisten määrittelyä vain yhden ominaisuuden - uskonnon tai kulttuurin - perusteella. Mukaillakseni Senin esimerkkiä, ihminen voi olla samanaikaisesti ateisti, suomalainen, jazzin harrastaja, kasvissyöjä, kuorma-autonkuljettaja ja kahden lapsen eronnut isä. Tilanteen mukaan mikä tahansa näistä identiteeteistä voi olla tärkein - jos hän menee ravintolaan, tärkein on ruokalista; kun kiistellään työehtosopimukssta, ateismi ei tule edes mieleen, ja ystäväpiiri ehkä muodostuu muista jazzin harrastajista, vaikka jotkut heistä olisivat esimerkiksi virolaisia. Jos hänet yritetään määritellä vain "suomalaiset ja ne muut" -asteikolla, häntä rajoitetaan karkeasti ja epäreilusti.
Sen valittaa muun muassa Britannian taipumusta "tehdä oikeutta" islaminuskoisille keskustelemalla heidän kanssaan vain uskonnollisen identiteetin kautta. Kuten eräs britti, joka sattumoisin on myös muslimi, oikeutetusti valitti - jos hän haluaa keskustella hallituksensa päätöksistä, miksi hänen täytyisi kääntyä seurakuntansa imaamin eikä parlamenttiedustajansa puoleen?
Kannatan.
Sen valittaa muun muassa Britannian taipumusta "tehdä oikeutta" islaminuskoisille keskustelemalla heidän kanssaan vain uskonnollisen identiteetin kautta. Kuten eräs britti, joka sattumoisin on myös muslimi, oikeutetusti valitti - jos hän haluaa keskustella hallituksensa päätöksistä, miksi hänen täytyisi kääntyä seurakuntansa imaamin eikä parlamenttiedustajansa puoleen?
Kannatan.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home