Malcolm Gladwell: Leimahduspiste
Pitkästä aikaa tuli vastaani kirja sosiaalipsykologiasta. Ajattelin kyllä ensin, että kyseessä on mainos- ja markkinointialan oppikirja, ja hyvin tämä sellaisesta käykin, mutta herättää se ajatuksia monelta muultakin alalta - muun muassa Tampereen uudesta siisteyskampanjasta.
Kyse on siis trendeistä - miksi jostakin asiasta yhtäkkiä tulee trendi ja miksi se yhtä äkkiä hiipuu. Paras kirja aiheesta, lyhyempi ja paljon hauskempi, on Connie Willisin "Bellwether" (Kellokas), mutta se on romaani. Gladwell käsittelee nuorison tupakointia, graffitien poiston vaikutusta New Yorkin rikollisuuteen (tässä Tampereen siisteyskampanja tulee kuvaan), Paul Reveren ratsastusta ja Belgian koululaisten Coca Cola -myrkytysepidemiaa. Monien muiden esimerkkien ohella.
Monia asioita opin: 150:n säännön (yli 150 hengen ryhmät eivät toimi, koska ihmiset eivät opi tuntemaan yhteenkuuluvuutta isommissa joukoissa; isot koulut ovat huonompia kuin pienet). Yhdistäjien, tietäjien ja myyntimiesten vaikutus tuotteen tai idean leviämiseen. Yhdistäjät ovat ihmisiä, joilla on yheyksiä laajalti ja eri tasoilla, tietäjät asiasta kiinnostuneita, joiden sanaan luotetaan, ja myyntimiehet - myyntimiehiä. Vertaisryhmien merkityksen nuorison vaarallisissa harrastuksissa (vanhemmilla ei ole mitään vaikutusta; geenit ja vertaisryhmät määräävät, rupeaako nuori tupakoimaan, ajamaan ylinopeutta tai tekemään itsemurhan).
Ei yhtään hassumpi kirja sovellettavaksi tosielämään.
Kyse on siis trendeistä - miksi jostakin asiasta yhtäkkiä tulee trendi ja miksi se yhtä äkkiä hiipuu. Paras kirja aiheesta, lyhyempi ja paljon hauskempi, on Connie Willisin "Bellwether" (Kellokas), mutta se on romaani. Gladwell käsittelee nuorison tupakointia, graffitien poiston vaikutusta New Yorkin rikollisuuteen (tässä Tampereen siisteyskampanja tulee kuvaan), Paul Reveren ratsastusta ja Belgian koululaisten Coca Cola -myrkytysepidemiaa. Monien muiden esimerkkien ohella.
Monia asioita opin: 150:n säännön (yli 150 hengen ryhmät eivät toimi, koska ihmiset eivät opi tuntemaan yhteenkuuluvuutta isommissa joukoissa; isot koulut ovat huonompia kuin pienet). Yhdistäjien, tietäjien ja myyntimiesten vaikutus tuotteen tai idean leviämiseen. Yhdistäjät ovat ihmisiä, joilla on yheyksiä laajalti ja eri tasoilla, tietäjät asiasta kiinnostuneita, joiden sanaan luotetaan, ja myyntimiehet - myyntimiehiä. Vertaisryhmien merkityksen nuorison vaarallisissa harrastuksissa (vanhemmilla ei ole mitään vaikutusta; geenit ja vertaisryhmät määräävät, rupeaako nuori tupakoimaan, ajamaan ylinopeutta tai tekemään itsemurhan).
Ei yhtään hassumpi kirja sovellettavaksi tosielämään.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home