Alan Lomax: The Land Where the Blues Began
Alan Lomax on koko ikänsä tutkinut kansanmusiikkia. Poikana hän seurasi isäänsä, joka keräsi mustaa musiikkia Syvästä Etelästä, ja sama alue on Alaninkin suurimman mielenkiinnon kohde. Hän tutkii myös Karibian aluetta ja Afrikan musiikkia.
"The Land Where the Blues Begin" onkin samalla syvälle menevä musiikkitutkimus, jossa Alan osoittaa mustan musiikin vahvat afrikkalaisjuuret, kuvaus Mississippin mustien elämästä 30-luvulta nykypäivään ja kokoelma blues-lauluja ja sitä sivuavaa musiikkia, kuten "holler"- nimellä kulkevat valituslaulut, balladit ja kirkkolaulu. Kokonaisuus herättää syvän murheen siitä, että kirjan kylkiäisenä ei ole CD-levyä, joka mainitaan kirjan liitteissä.
Tarinat Alanin itsensä törmäyksistä asetta heiluttelevien punaniskasheriffien kanssa, jotka hallitsivat piirikuntaansa kuin feodaaliruhtinaat, mustien miesten mietelmät traagisista ironisiin, elämä monissa paikoissa, joissa laulut syntyivät (Mississipppin patojen rakennustyömaat, rangaistussiirtolat, rautatietyömaat) ja lopussa kuvaus Chicagoon siirtyneistä blues-laulajista, kun bluesista tuli muoti - tämä kaikki elää kirjassa, hetkittäin jopa hyökkää päälle.
Näyte mustien miesten omasta ironisesta tarinankerronnasta:
Näyte mustasta bluesista, kun miehen nainen on pettänyt häntä. Tämän on laulanut Forrest City Joe:
"The Land Where the Blues Begin" onkin samalla syvälle menevä musiikkitutkimus, jossa Alan osoittaa mustan musiikin vahvat afrikkalaisjuuret, kuvaus Mississippin mustien elämästä 30-luvulta nykypäivään ja kokoelma blues-lauluja ja sitä sivuavaa musiikkia, kuten "holler"- nimellä kulkevat valituslaulut, balladit ja kirkkolaulu. Kokonaisuus herättää syvän murheen siitä, että kirjan kylkiäisenä ei ole CD-levyä, joka mainitaan kirjan liitteissä.
Tarinat Alanin itsensä törmäyksistä asetta heiluttelevien punaniskasheriffien kanssa, jotka hallitsivat piirikuntaansa kuin feodaaliruhtinaat, mustien miesten mietelmät traagisista ironisiin, elämä monissa paikoissa, joissa laulut syntyivät (Mississipppin patojen rakennustyömaat, rangaistussiirtolat, rautatietyömaat) ja lopussa kuvaus Chicagoon siirtyneistä blues-laulajista, kun bluesista tuli muoti - tämä kaikki elää kirjassa, hetkittäin jopa hyökkää päälle.
Näyte mustien miesten omasta ironisesta tarinankerronnasta:
"Negro come a drivin wagon with an grey mule and a black mule to the wagon. So this Negro drive up to the crossing, and the rails was kind of high there, see, and the wheel hit the rail, and the mula was tryin to pull over and he kept sayin, 'Git up, Git up!'
"So the white man holler up there, ask him, 'Hey', says, 'do you know that's a white mule you talkin to?'
"And this Negro say right quick, 'Oh, yes sir! Git up, Mister Mule!'"
Näyte mustasta bluesista, kun miehen nainen on pettänyt häntä. Tämän on laulanut Forrest City Joe:
She used to be beautiful, but she lived her live too fast.
Now she runnin round,
Tryin to drink out of everybody's whiskey glass.
I had a good racket of sellin whiskey,
I told my baby so.
She wasn satisfield till she she went to town
And let the chief of police know.
She used to be beautiful, but she lived her live too fast.
Now she runnin round,
Tryin to drink out of everybody's whiskey glass.
One thing, one thing, old buddy,
Forrest City Joe can't understand -
She cooked cornbread for me,
She cooked biscuits for her man.
She used to be beautiful, but she lived her live too fast.
Now she runnin round,
Tryin to drink out of everybody's whiskey glass.
She used to be beautiful, but she lived her live too fast.
Now she runnin round,
Tryin to drink out of everybody's whiskey glass.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home